fbpx

Interview Parool 27-06-2017

 

De daad bij het woord

Na een burn-out van twee jaar besloot Justin Samgar eind 2009 volledig voor woordkunst te gaan. Onlangs richtte hij spoken word agency Clubspoken op. ‘Het leven is nu zoveel beter.’

 

Het is nu zeven jaar geleden. Justin Samgar (37) woonde in Almere – ‘dat was ook niet echt inspirerend’ – en had net een burn-out van twee jaar achter de rug. Hij had een huis, een baan in een magazijn en was getrouwd. Toch wilde Samgar het anders – een leven waarvan hij het gevoel had dat hij het zelf koos. Samgar verhuisde naar Amsterdam, zonder spullen, zonder baan en zonder vrouw. In Amsterdam besloot hij zijn leven aan zijn woordkunst te wijden, aan dichten. Nu is hij naar eigen zeggen één van de weinigen in Nederland die van het dichten in opdracht ook leven kan. Clubspoken gaat daar verandering in brengen.

 

 

Droomde u als kind ook al van wat u nu doet?
“Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik nooit durven dromen. Ik was vroeger een binnenvettertje met slapeloosheid en hoofd- en buikpijn. De huisarts adviseerde mij daarom om mijn gedachten op papier te zetten. Zo begon het schrijven. Daarnaast heb ik altijd al een fascinatie voor muziek, kunst en boeken gehad. In mijn tienerjaren ontdekte ik rapmuziek en ik omarmde deze ongekunstelde kunstvorm. Zonder opleiding en zonder instrumenten muziek kunnen maken die andere mensen begrijpen en voelen… ervaarde ik als zo ontzettend puur. Ik deed altijd al niets liever dan observeren en schrijven, het was een soort communiceren met mijzelf. Op latere leeftijd begreep ik pas hoe belangrijk dit was voor mijn zijn en ontwikkeling.”

 

Na een burn-out van twee jaar begon u aan spoken word. Na een maand werd u al ‘huisdichter’ bij Spuiten en slikken. Hoe ging dat zo snel?
“Ik stuurde een video van mijn 1ste optreden naar BNN en werd meteen aangenomen. Dus geluk heb ik zeker gehad. Voor dat programma droeg ik iedere week voor, daar ontwikkelde ik mijn talent voor voordracht en presentatie. Daarna besloot ik dat ik echt mijn geld wilde verdienen met woordkunst/spoken word. Er was nog geen markt voor en ik was maar een eenzame zpp-er. Ik mailde media, festivals en agency ’s dat ik iets wilde doen als dichter, misschien heel naïef en onschuldig maar het werkte heel vaak. Daar komt wel veel ambitie en een dikke huid bij kijken. Wat mij helpt is dat ik zakelijke contacten ook gewoon als publiek zie dat ik moet bereiken. Ik probeer ze te begrijpen, contact te maken en ze mijn menselijkheid en creatieve gedrevenheid te laten voelen.”

 

Wat is spoken word?
“De twee vormen die misschien het dichtst in de buurt komen zijn rap en poëzie. Maar het is geen rap, want rappen zonder beat is geen spoken word. En het is ook geen poëzie, want dat is een geschreven kunstvorm. Misschien is spoken word wel de middenweg, die het beste van beide werelden neemt. Spoken word is een kunstvorm die voorgedragen moet worden en waarbij lichaamstaal en stemgebruik belangrijk zijn. Het heeft een eigen ritme en het zou fijn moeten zijn om naar te luisteren. Ik ben ook van mening dat het iets moet vertellen dat enigszins herkenbaar is of mensen raakt. Maar omdat wij als mensen zo verschillend zijn is dat speelveld heel breed.”

 

Wat maakt een spoken word artiest goed?
“Als artiest moet je het publiek proberen te raken op een bepaalde manier, te pakken nemen. Het is goed als de ander het begrijpt, als het binnenkomt, ook al zijn het maar flarden, een gevoel of een aantal sterke beelden. Ik vergelijk een spoken word optreden vaak met een gesprek. Daarin moet jij je ook enigszins aanpassen aan de ander, om goed uit te leggen wat er in jou leeft. Het is voor mij persoonlijk een levensles waarin ik met de balans speel tussen mijn wereld en de echte wereld oftewel jullie, de luisteraars. Als je voelt dat er contact wordt gemaakt… dat maakt voor mij een spoken word artiest goed.”

 

Met Clubspoken ambieert u een soortgelijk collectief als Comedytrain, maar dan voor spoken word artiesten. Is dat haalbaar, ook met een club zoals comedyclub Toomler?
“Ik weet niet of een club als Toomler voor ons heel direct haalbaar is maar mettertijd kan dat zeker komen. De klussen die ik verdeel gaan van event-spreker tot creative copywriter, van voice over tot sneldichter. Maar we doen dit als collectief. We zijn nu met elf verschillende artiesten uit Rotterdam en Amsterdam. Sommigen hebben meer ervaring, zoals Derek Otte en Babs Gons. Zij zijn talentcoaches en begeleiden zowel ‘de clubspoken’ zelf als nieuwe talenten. Het is belangrijk dat iedereen binnen de groep een eigen rol heeft en daar ook bewust mee bezig is. We willen elkaar ondersteunen en ervoor zorgen dat spoken word als kunstvorm volwassener wordt.”

 

Denkt u nog wel eens terug aan uw burn-out en aan het contrast met uw leven nu?
“Mijn leven is zo veranderd en ik ben zo dankbaar. Vanaf dat ik de beslissing nam om mijn geld ermee te gaan verdienen, heb ik veel geluk gehad maar er ook keihard voor gewerkt. Nu ben ik al jaren een succesvol ondernemer en ben ik met de meest getalenteerde spoken word artiesten van Nederland een agency begonnen. En dat allemaal vanaf het moment dat ik dacht: weet je wat? Ik ga gewoon mijn mezelf zijn en mijn verhaal zo goed mogelijk vertellen. Ja ik denk daar ontzettend vaak aan. Het houdt me nuchter en gefocust.”

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *